Letter to Yair Lapid

מכתב ליאיר לפיד

כמנהיג המפלגה השנייה בגודלה בישראל הינך נושא באחריות כבדה

יוסי טסטסה

עבור העיתון היהודי-קנדי

טרם יבש הדיו וטרם פורסמו התוצאות הסופיות, אך כנראה שהינך בשלבים של עיכול ההצלחה הכבירה של מפלגת "יש עתיד" ושלך בפרט. אם התוצאות הסופיות תתאמתנה, תהיה מפלגתך בת 19 המנדטים לשנייה בגודלה בכנסת ישראל, יותר ממפלגת "העבודה" ההיסטורית שזוכה לפי שעה רק ב-15 מנדטים.

בנאום הניצחון שלך דברת על תחושה דומה שארעה לך לפני 10 שנים עת ישבת בבית הוריך. אביך הנהיג בשעתו את מפלגת "שינוי" אשר זכתה בהישג עצום של חמישה עשר מנדטים ואף נכנסה לממשלה שהוקמה.

אביך עליו השלום, כך סיפרת, לא צהל ולא חייך זאת כיוון שהבין את גודל האחריות. עליך מוטלת אחריות כבדה עוד יותר, הן בשל גורל השעה והן בשל גודל הזכייה. רק להזכירך שארבע שנים לאחר ניצחונה הסוחף של "שינוי" היא נעלמה מהמפה הפוליטית. כולנו זוכרים את הפיצול הפנימי, את המאבקים בין פורז ולפריצקי, את סיפורו העגום של גונן שגב ואיך בסופו של תהליך תקווה גדולה התנפצה לרסיסים.

ההיסטוריה נתנה לך הזדמנות שנייה וכדאי לך ללמוד את לקחי הטעויות של "שינוי" עד תום. רוב חברי מפלגתך הם חסרי ניסיון פוליטי ונראה שימים לא קלים צפויים להם בדרך לצבירת ניסיון בקלחת הפוליטית של מדינת ישראל.

התקשורת מנסה למקם אותך בגוש מרכז-שמאל. אישית אני חושב שבין בוחריך הן מצביעי שמאל והן מצביעי ימין, מעמד ביניים בעיקר וכאלה שיוקר המחיה הבלתי נתפס בישראל הופך את חייהם לבלתי נסבלים. אם בכוונתך להיכנס לקואליציה עליך לעמוד בהבטחתך לבוחר ולפעול ממשית להורדת מחירי הדיור, לשיפור השוויון בנטל והחזרת כל האלמנטים החברתיים עליהם דברת בשנה החולפת.

מן הסתם כנראה תחבור לבנימין נתניהו ויחד תבנו קואליציה שיהיה לך משקל רב בקביעת אופייה ומהותה. אביך בשעתו, הצהיר שהוא נגד חרדים. מוטב יהיה אם בנושא זה לא תלך בדרכו. החרדים, עם כל הקושי והתסכול שהם מקרינים על ציבור חילוני בדגש אי השירות בצה"ל ואי ההשתתפות בשוק העבודה,, הם בסופו של דבר חלק מעמנו ובשר מבשרנו ולפיכך הדברות ופשרה הם מתכון בריא יותר מאשר חרמות משני הצדדים.

אם לכך התכוונת באמירה של ממשלת מתונים אז אתה בדרך הנכונה. בנוסף לא תוכל להימנע מלהתמודד עם שתי זירות חשובות לא פחות. זו המדינית וזו הצבאית. ממשלות ישראל עתידות להתמודד עם אירן גרעינית ומשטרים ערביים עוינים במיוחד שרק יחפשו את האמתלה וההזדמנות להעמיד את ישראל בפני מבחן קיומי נוסף.

העניין המדיני חשוב לא פחות. מדינת ישראל נמצאת בתהליך מואץ של בידוד בינלאומי עד כדי דה-לגיטימציה גורפת בקרב רבות מאומות עולם. על אף הקושי העצום בכך תהליך מדיני ממשי ופשרות כואבות הן כנראה הדרך היחידה לצאת ממצב זה. אינני נאיבי וכמו כל ישראלי אני ער לסיכונים העצומים אך גם לסיכויים.

כישראלי ברצוני לאחל לך הצלחה רבה. זכית במנדטים רבים ואת המנדטים האלה עליך להשיב לבוחר בשקיפות מלאה, רצינות, מקצועיות ובעיקר באופק ששמו "יש עתיד" בהצלחה.