Is Syria turning to Afghanistan

סוריה הופכת לאפגניסטן

התפרקות השלטון המרכזי במדינה יוצרת מציאות כאוטית ברמת הגולן

יוסי טסטסה

מיוחד עבור העיתון היהודי-קנדי   

הרבה ישראלים מביעים סיפוק בימים אלה. המצב הביטחוני בסוריה הולך ומידרדר, ישנם עשרות רבות של הרוגים מדי יום, העריקה מצבאו של בשאר אסאד נמשכת, הכלכלה מידרדרת וגם לוחמי חיזבאללה שנחלצו לעזרתו של הרודן מדמשק אינם מלקקים דבש בעימותים במדינה, חלקם נהרגים על הגנת מולדתו של עם אחר.

נפילת משטרו של בשאר אסאד, אם תקרה לבסוף, תביא לפגיעה עמוקה בציר איראן-סוריה-חיזבאללה ולנתק מהותי במה שישראל מכנה ציר הרשע האיראני. הצבא הסדיר הסורי אינו נמצא בעמדה לתקוף את ישראל בצורה מסודרת והוא עסוק עד צוואר בהתמודדות עם מפגעים מבית ובעיקר בהישרדות פיזית.

אלה המייחלים להסתלקותו של בשאר אסאד צריכים באותה נשימה לחשוב על האלטרנטיבה שתקום. השלטון המרכזי בדמשק שלט עד לפני כשנתיים ביד רמה במדינה, כבד את הסכם הפסקת האש עם ישראל והגבול בין שני אויבים מרים היה מהשקטים במזרח התיכון, כוח ההפרדה של האומות המאוחדות UNDOF לא נדרש מעולם להתערבות של ממש בתקריות גבול בין המדינות.

לאחרונה החלו להתפשט הקרבות בין צבא סוריה לצבא המורדים לכיוון רמת הגולן. פגזי מרגמה נפלו בישוב אלוני הבשן, ג'יפ של צה"ל נפגע מכדור תועה ומרגמה פגעה בבסיס צה"ל שבתל חזקה, טנקים סוריים חדרו לאזור ביר עג'ם שבאזור המפורז ובכך הפרו את הסכם הפרדת הכוחות משנת 1974. שקט שנמשך 39 שנים הופר באחת.

קבוצות רבות של מורדים בוחשות בקלחת הסורית, כולן מורכבות מפלגים שונים ומשונים, חלקם בעלי אידיאולוגיות מדיניות שונות אחרים בעלי רקע דתי קיצוני כולל פלגים של אחים מוסלמים, זרמים סלפיים וכמובן אל-קאעידה.

אף אחד מהנ"ל אינו ידיד ישראל וזאת בלשון המעטה. אם הדברים ימשיכו בכיוון הנוכחי סוריה תתפרק מבפנים ותיווצר בה אנרכיה ממש כמו באפגניסטאן לאחר שהופל בה שלטון הטאליבאן וכמו בעיראק לאחר שהופל שלטונו של סדאם חוסיין. כאשר עמים מדוכאים יוצאים לחופשי לאחר ארבעים שנות דיכוי הם אינם פונים לדמוקרטיה אלה להוצאת זעם ותיסכול בדרכים אלימות.

רמת הגולן תהיה כר נוח להוצאת תיסכול ואגרסיות ומדינת ישראל עלולה למצוא עצמה בעל כורחה מנהלת עימות בעצימות נמוכה, חדירות לתחומה וניסיונות לבצע פיגועים כשאין כתובת של ממש לבוא אליה בטענות ממש כמו ברצועת עזה בשנים האחרונות, ממש כמו באפגניסטאן השסועה המלאה בשבטים וחימוש בכמות מטורפת המוצא את דרכו לידיים לא אחראיות.

ישראל עלולה למצוא עצמה מקימה אזור חיץ בתוך רמת הגולן הסורית תוך הטלת איסור תנועה של כלי טיס וכלי רכב צבאיים זאת בניסיון ליצור מרחב הכלה של פעולות צבאיות ובו זמנית הגנה על יישובים הנושקים לקו הגבול משנת 1974.

אם כל הם פני הדברים, צה"ל עלול למצוא עצמו באותו מצב שבו נמצאים חיילי נאט"ו באפגניסטאן וזה כולל חיכוך עם אוכלוסייה ועם לוחמי גרילה המסבים נזקים ולצערנו גם אבידות.

התהוותה של מציאות "עזתית", במודל אפגני בגזרת רמת הגולן היא בלתי נסבלת מבחינת ישראל ועליה מבעוד מועד להציב קו ברור לכל גורם סורי שישקול להפר את הריבונות באזור.