People in the news

האנשים שעשו את השבוע

כמה דמויות משני צידי האוקיינוס השפיעו על חיינו בשבוע החולף

יוסי טסטסה

מיוחד עבור העיתון היהודי-קנדי   

יאנה גורליק

כבר כתבתי על יאנה גורליק בטור שהתפרסם לפני שבועיים, אך למרות מחאתי ומחאת רבים בישראל ובחו"ל יאנה גורליק המשיכה לשבת בבית כלא צבאי ושילמה את מחיר אטימותה ואדישותה של מערכת הצבאית בישראל. על המסר השלילי לנוער הישראלי החי בחו"ל כבר דיברנו.

לשמחתי הרבה הלחץ הציבורי וההד התקשורתי עשו את שלהם וראש אגף כוח אדם בצה"ל, האלופה אורנה ברביבאי, החליטה לחון את גורליק לאחר שריצתה עונש מאסר מיותר בן 45 ימים. קראתי שפרקליט הצבאי הראשי לא ממש התלהב מרעיון החנינה וזאת בלשון המעטה ואף הטיח בפומבי כלפי ברביבאי את המילים הבאות: "איזה מסר את מעבירה? בגיל 18 ילכו ללמוד בחו"ל, יעשו תואר וכלום?" למילותיו של הפרקליט הצבאי ענה מגיב תמים באחד מאתרי החדשות בישראל – כל מילה חקוקה בסלע.

"לאלוף עפרוני, אתם משחררים אלפי בנות דתיות מדי שנה. שגם הן הולכות ללמוד תואר בגיל 18 וכלום… וזה לא מפריע לך? ועוד התואר שלהן הוא על חשבון המדינה, כאשר התואר של ה"עריקה" שלך הוא על חשבונה… וחוץ מזה מה אתה רוצה ממנה? בגיל 18 ההורים שלה החליטו לעזוב את הארץ ולהגר לארץ אחרת. היא לא חיה פה כבר שנים מה אתם רוצים? שהיא תעזוב בגיל 18 את ההורים שלה ותעלה לבדה? ואם לא אז היא נחשבת עריקה? עדיף שקודם תקדישו אנרגיה לכל אלפי העריקים שחיים פה במדינה, על חשבון המדינה, ולא תורמים כלום. ואחרי שתגייסו את כולם, תתפנו לטפל באלה שהיגרו…"

בנימין נתניהו, אריה דרעי, יעקב פרי, אהוד אולמרט, אהוד ברק

ראש הממשלה החליט שהוא הולך לבחירות והנה צצו להם אישים רבים וקואליציות חדשות ומעניינות. אריה דרעי, לאחר היעדרות של שנים מהמפה הפוליטית חזר להנהגת ש"ס ובברכת הרב עובדיה יוסף נוצר לו המשולש דרעי-ישי-אטיאס. כל זאת במטרה להחזיר עטרה ליושנה ואת ש"ס לימים בהם זכתה ב-17 מנדטים לכנסת.

יעקב פרי, ראש השב"כ לשעבר והאיש שניהל קריירה אזרחית מרשימה מאז פרישתו ממערכת הביטחון חבר ליאיר לפיד ולתנועת "יש עתיד", פרי חושב שהגיע הזמן לשנות דברים מיסודם בחברה הישראלית והוא חותר לעשות זאת מעמדת השפעה בכנסת.

קדימה הגדולה הופכת יותר ויותר קטנה ונראה שהיא הולכת לאבד כ-85 אחוזים מכוחה. ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בוחן את דרכו לשוב לפוליטיקה, שאול מופז קורא לציפי לבני לחזור הביתה – הולך להיות מעניין.

מי שהיה ראש מפלגת העבודה וראש הממשלה לפני 13 שנים מוצא עצמו בראש סיעה שספק רב אם תעבור את אחוז החסימה, לברק לא ישוריין מקום בליכוד, בינתיים נראה שהוא ירוץ לבד, ימים יגידו איזה שפנים נוספים ישלפו מהכובע במקרה שלו.

ברק אובמה, מיט רומני

מה שקורה מעבר לים בארצות הברית, ולנו כקנדים אצל השכנה מדרום עומד להשפיע רבות על הכלכלה והיחסים הבינלאומיים בעולם. בינתיים הקהל נהנה מההתגוששות התקשורתית בין הנשיא המכהן לבין זה הרוצה להחליפו. מעבר לעניין ולסקרנות עומדות מאחורי השניים אידיאולוגיות שונות במהותן אשר תשפענה על הכלכלה הקנדית בשנים הקרובות והן על יחסי ישראל ארצות הברית, תהליך השלום וכמובן היחס והטיפול בהתגרענות האיראנית.

והחשוב מכל, ברכות לבביות ליאנה גורליק, ברוך שובך הביתה לביתך, משפחתך ואל החופש שכל כך חיכית לו.